Social media netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Jij kunt je voordeel doen met de populariteit van deze netwerken. Er is namelijk veel bekend over hoe gebruikers zich bewegen binnen de social media, en die informatie maakt het voor jou mogelijk om je advertenties zo doeltreffend mogelijk in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde advertentie tonen aan een specifieke groep mensen, die qua interesses, locatie of geslacht aansluiten op wat jij te bieden hebt. Maar wat wil je precies bereiken met social media adverteren? Hoe past dat binnen je bedrijfsdoelstellingen, en hoe ga je zo gestructureerd mogelijk te werk? Kortom: KGOM adviseert als social media expert om vanuit een gedegen strategie te werken.
Gericht adverteren, of dat nu in zoekmachines of op social media is, kun je alleen doen als je precies weet wat je ermee wil bereiken. Als je doelstellingen formuleert, en als het adverteren onderdeel wordt van een groter geheel. Bij KGOM gaan we graag met jou aan de slag met het ontwikkelen van een online marketing strategie. Zo heb je niet alleen helder wat je als social media expert concreet moet doen met advertenties op social media, maar weet je ook direct hoe je je andere online marketing inspanningen hierop kunt afstemmen.
“Gericht adverteren via social media kun je alleen doen als je precies weet wat je ermee wil bereiken.”
Het formuleren van een online marketing strategie kan onder andere helpen bij het kiezen van de juiste social media kanalen. Bevindt het grootste deel van je doelgroep zich op één kanaal, of gebruiken de verschillende subdoelgroepen juist verschillende kanalen? Welke content deel je op welk kanaal, en hoe meet je vervolgens wat het adverteren voor resultaat heeft gehad?
Waarschijnlijk ben je al overtuigd dat je social media adverteren niet zomaar in moet zetten, maar dat er wel degelijk een doordachte strategie nodig is. Het belang hiervan willen we je toch nog even extra benadrukken aan de hand van onze whitepaper, die je hieronder gratis kunt downloaden.
Samen met jou realiseren we een online marketing strategie, gebaseerd op jouw bedrijfsdoelstellingen, de customer journey en andere belangrijke factoren. Aan de hand daarvan kunnen we aan de slag! Door middel van het laaghangend-fruit-principe bepalen we op welke manier jij social media adverteren kunt inzetten om zo snel mogelijk resultaat te boeken.
Er is natuurlijk van alles mogelijk als het gaat om social media adverteren. Hieronder zijn een aantal advertisingkanalen uitgelicht. Bedenk wel dat niet alle kanalen voor jouw business relevant zijn. Welke kanalen zullen bijdragen aan jouw online succes en op welke manier deze kanalen moeten worden ingezet bepalen we aan de hand van het KGOM Succesmodel.
Adverteren op Facebook heeft de meest uitgebreide mogelijkheden als het gaat om targeten. De doelgroep voor een advertentie is namelijk tot in details in te stellen. Op deze manier kun je dus adverteren met verschillende achterliggende doelen:
Targeten op Facebook kan door je bijvoorbeeld te richten op een specifieke locatie, geslacht, leeftijd en voorkeuren/interesses.
Voor het adverteren van vacatures is LinkedIn een uitermate geschikt kanaal. Ook is het mogelijk om via LinkedIn je bedrijf te promoten bij andere bedrijven. Dit is vooral interessant voor business-to-business bedrijven, zoals cateraars die voor andere bedrijven werken.
Targeting: door duidelijk je doelgroep te targeten kun je je online advertentie boodschap alleen tonen aan bepaalde branches, genoten opleiding of functie.
Net als bij Facebook is het bij Twitter mogelijk om voor een bepaalde doelgroep te adverteren. Hierbij wordt dan een tweet getoond voor de specifieke doelgroep. Hierbij is een bepaald budget in te stellen.
Het grote voordeel van adverteren op YouTube is dat deze advertenties een enorm bereik kunnen hebben. Er zijn namelijk maandelijks meer dan één miljard bezoekers die video’s bekijken op de website.
Door een duidelijke strategie te hanteren kan je inspelen op de behoefte die een YouTube gebruiker heeft met het filmpje dat hij of zij wilt bekijken. Voorbeelden:
Binnen YouTube adverteren kan – net zoals bij Facebook – op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld een tekstadvertentie laten zien tijdens een filmpje, of is er de mogelijkheid om een klein reclamespotje te tonen vóór een filmpje begint.
Adverteren op Instagram is sinds oktober 2015 beschikbaar in Nederland. Er zijn drie mogelijkheden om op Instagram te adverteren, namelijk met foto-advertenties, carrousel-advertenties en video-advertenties. Adverteren op Instagram is het meest geschikt voor branding, loyaliteit, naamsbekendheid vergroten en het promoten van producten.