Als ondernemer heb je waarschijnlijk al vaak de term marketing automation voorbij horen komen. Lees ook: Wat is marketing automation? En waarschijnlijk dacht je toen één van de volgende twee dingen: “daar moet ik iets mee” of “dat is alleen interessant voor grote partijen“. Hier zijn we kort en krachtig over: ja hier moet je iets mee doen en nee, dit is niet alleen interessant voor de Bol.com’s op deze wereld. Maar ook: hier moet je alleen iets mee doen als je het baseert op een gedegen strategie. En daar helpt KGOM jou graag mee. Alleen dan kun je alles uit Marketing Automation halen en het in het voordeel laten werken ten behoeve van je e-mailmarketing, sales & CRM.
“Haal alles uit marketing automation op basis van een gedegen strategie.”
Marketing automation wordt uitgevoerd met een doel. Wat dat doel is, moet je heel nauwkeurig kunnen formuleren. Kortom: je moet strategisch werken. Bij KGOM werken we dan ook vanuit een online marketing strategie die we in samenwerking met jou ontwikkelen middels het KGOM Succesmodel. Zo weten we precies wie je doelgroep is, hoe deze zich online gedraagt en welke boodschap deze personen moeten ontvangen. We formuleren en analyseren bedrijfsdoelstellingen, en bepalen welke kanalen en middelen ingezet moeten worden om het juiste resultaat te behalen.
Hoe belangrijk het is om Marketing Automation te zien als onderdeel van je totale online marketing inzet leggen we je graag uit in onze whitepaper: Het belang van een online marketing strategie. Deze whitepaper kun je downloaden door op onderstaande button te klikken.
Bij KGOM starten we met het plukken van laaghangend fruit, zoals je misschien net al in de whitepaper hierboven hebt gelezen. Logisch, want daarmee maak je de eerste verbeterslagen. We stellen een 6-maandenplan op, waarbij van begin tot eind duidelijk is welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd. Alle ingezette kanalen vormen een waterdicht geheel en zijn helemaal op elkaar afgestemd.
In de beginfase gaan we kijken naar de mogelijkheden: welke automations zijn direct in te zetten, waar hebben we nog meer data voor nodig en wat zijn de quickwins? We gaan onder andere de volgende werkzaamheden voor je uitvoeren:
Extra opties vanuit de analyse (in overleg, niet verplicht):
Marketing automation biedt onder andere de volgende mogelijkheden:
Marketing automation bestaat voor 80% uit e-mailmarketing. Met marketing automation ben je dus ook meteen voorzien van een zeer degelijk en uitgebreid e-mailmarketingsysteem waarmee je lucratieve nieuwsbrieven en campagnes kunt versturen. Je bestaande e-mailmarketingsysteem kan dus ook meteen de deur uit (moet niet) waardoor je die kosten bespaart.
E-mailmarketing kun je gebruiken om verschillende doelen te bereiken. Je kunt er bestaande klanten mee belonen, nieuwe klanten mee werven of je kunt de e-mails gebruiken om je netwerk op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf of assortiment. KGOM helpt jou bepalen hoe e-mailmarketing het beste kan worden ingezet. Samen zorgen we voor creatieve inhoud van de nieuwsbrieven/e-mailcampagnes en de juiste ‘tone of voice’ om te garanderen dat de boodschap aankomt bij de juiste doelgroep. We analyseren en testen de resultaten van de mailings, en zetten bijvoorbeeld A/B-tests op om te bepalen wat wel en niet werkt.