Google Analytics

25 juni, 2013

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een gratis meetprogramma van Google. Je kunt hiermee zien hoeveel bezoekers je website heeft gehad in de afgelopen maand. Dit kun je per webpagina bekijken. Ook krijg je met Google Analytics inzicht in het gedrag en de kenmerken van de doelgroep van je website. Zo kun je bijvoorbeeld zien waar de bezoekers vandaan komen, hoe de bezoekers op je website terecht zijn gekomen en hoelang ze gemiddeld een webpagina bekijken. Op deze manier krijg je inzicht in de kwaliteit van je website. Het kan bijvoorbeeld relevant zijn om te weten welke pagina’s en onderwerpen goed scoren en welke minder.

Analytics inloggen

Google Analytics installeren kan in slechts enkele eenvoudige stappen. Allereerst dien je een Google account aan te maken. Hierna kun je je aanmelden bij Google Analytics. Vervolgens dien je je websitegegevens en contactgegevens in te vullen. Nu is het belangrijk om een code toe te voegen aan je website, die op elke pagina van je website terug moet komen. Vergeet niet te controleren of de code goed is geïmplementeerd. Nu ben je klaar om te meten! Het duurt echter een aantal uur voordat de eerste statistieken zichtbaar zijn.

Meten is weten

Door je in te loggen bij Google Analytics kun je de statistieken op je scherm bekijken, wanneer je maar wilt. Ook kun je de rapportages automatisch laten toesturen door Google per e-mail. Door de statistieken nauwkeurig in de gaten te houden kun je op een gegeven moment gaan segmenteren: je kunt je bezoekers opsplitsen in subgroepen. Zo kun je analyseren hoe bezoekers zich gedragen op de best bezochte pagina’s. Dit kan leiden tot relevantie informatie voor minder bezochte pagina’s. Een ander voorbeeld is het segmenteren naar land. Wanneer jij bijvoorbeeld een internationale dienst levert en je ziet dat je website veel wordt bezocht door Engelse bezoekers, kan het relevant zijn om je website in twee talen te presenteren. Kortom: meten is weten. Ga nu zelf aan de slag met Google Analytics!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail